2010. február 25., csütörtök

Backgammon

Copyright: greekcypriot


Valahol a Földközi-tenger partján két nyugdíjas úr ül egy kávézó teraszán és a lenyugvó nap fényében játszanak. Körülöttük kis társaság. Előttük egy elegáns tábla hosszú háromszög alakú mezőkkel, a mezőkön korongok. Az idősebbik úr felvesz egy kis bőr poharat, megráz benne két kockát, és dob. Szerencséje van, két korongot rak egy mezőre ahol ellenfelének egy korongja állt: kiüti az ellenfél bábuját ami a tábla két térfelét elválasztó részre kerül. Most ellenfele jön, dob és próbára teszi szerencséjét. Sajnos ezzel a dobással nem tud újra játékba kerülni, kimarad a körből. A vékony fickó bosszúsan szív egyet a cigarettájából és átadja a kockát ellenfelének...



Amikor először megláttam a Backgammon táblát, valahogy egyből rabul ejtett a letisztult eleganciája és titokzatossága: minimalista tábla színes háromszögekkel, korongok, két-két dobókocka és semmi más. Ennek ellenére ránézésre fogalmam sem volt hogy mit lehet ezzel játszani. A játékosok dobnak, húzogatják a korongokat és kész. Elsőre még az sem volt világos hogy azok a háromszögek tulajdonképpen a mezők.

A játékszabályt aztán három évvel ezelőtt sikerült megtanulnom, kb. tíz perc alatt. Ennyi lenne? De hát ez nem sokkal bonyolultabb mint a "Ki nevet a végén". Rékával akkoriban sokat játszottunk, de egy idő után unalmassá vált a játék, mindig ugyanazokat léptük, stb. Kb. egy éve hogy a neten leültem játszani, és ekkor ért a sokkhatás. Hiába az egyszerű "dobok, lépek, kiütlek" játékszabály, valahogy az ellenfelek mindig nyertek. Állandóan kiütöttek, én pedig ha játékban is voltam, soha nem tudtam ütni. Cinkelt a számítógép kockája? Vagy csak egyszerűen szerencséjük van? No de ennyiszer?!

Ekkor érkeztem el egy kritikus ponthoz a játékkal kapcsolatban: nem adtam fel, hanem tovább kutattam stratégia után. Nem bántam meg, sőt: egy fantasztikusan izgalmas, új világ megismerésében tettem meg az első lépést.

Rájöttem, hogy a játék nem szerencsejáték, igenis komoly stratégiája van: a véletlen kezeléséről szól. Az alapelv ugyanaz mint a kaszinóknál: ha jobbakat lépsz mint ellenfeled, a következő körben több dobást tudsz hasznosan lépni, kevesebb kockázatos helyzetbe kerülsz, így hosszú távon többször nyersz mint ellenfeled. A sakkal ellentétben itt nincs "biztos nyerő" lépés, csak "jobb", "rosszabb" illetve "még rosszabb". Te döntesz, bevállalod-e a rizikót, vagy óvatos vagy. Elárulom, egyik taktika sem nyereséges, a keskeny középutat kell megtalálnod: kockáztass, de ne túl sokat, ezzel előnyödre billentheted a kocka véletlenszerűségét.

Ez a középút azonban nagyon keskeny, könnyű lelépni róla. A játék állandó koncentrációt igényel. Tipikus hiba, amikor mérföldekre az ellenfeled előtt jársz, kockáztatsz egy kicsit hiszen úgyis vezetsz, és a játék hátralevő részét a sorompón töltöd míg az ellenfeled komótosan kimenekíti figuráit.



Egy forduló lejátszása sokaknak talán túlságosan véletlenszerű, viszont sokkal izgalmasabb a játék ha több pontra játsszuk, pl. 7-re vagy 21-re. Ilyenkor jön be a duplázó kocka. Miről is van itt szó? Elmesélem: 7 pontos játékot játsszottok, 3-1 az állás, sajnos nem a te javadra. Ebben a körben viszont jól állsz, úgy érzed hogy kb. 75% hogy nyersz. Duplázod a tétet a kocka kijátszásával. Ellenfeled elfogadja a tét növelését és dob egy jót, most ő áll jobban: nem is haboz sokat, legközelebb dupláz. Immár négy pont múlik ezen a fordulón. Elfogadod a kockát? Be tudod hozni a lemaradásod? Ha az ellenfeled nyer, kigyűjti a hét pontját és nyer. Vagy inkább feladod a játékot és 5-1-ről próbálkozol? Adrenalinszint-növelő élmény, próbáljátok ki!

3 megjegyzés:

  1. Köszi a játékismertetőt Sanyikám!
    Jó, hogy még késő este is van erőd a bolg frissítésére. :)
    A játékról nekem csak annyi tapasztalatom van, hogy belel lehet merülni rendesen ha az ember egyeszer elkezdi. Bár még csak veled játszottam, majd valamelyik hétévégén össze lehetne ülni páran tolni egy kicsit ezt, vagy más táblás játékot.
    Esetleg egy kis kajacsinálással kombinálva...

    VálaszTörlés
  2. Én benne vagyok, akár ezen hétvégén is összehozhatjuk, és kibeszéljük az Avatar-t is. Köszi a beszámolót!

    Párban is jó móka a Backgammon, bár még a családban nem próbáltuk. A lényeg az hogy a pár tagjai vitassák meg a lépéseiket. Ha viszont a párból valaki "passzív" és csak "nézi" a játékot, az rendkívül unalmas lehet a számára...

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok!
    Részemről benne vagyok egy ilyen összejövetelben,csak az nem fog jól járni,aki velem párban lesz.Mert én nem vagyok túl jó stratéga:nem szívesen kockáztatok,nem látom át olyan jól a lehetőségeimet,ha 60%,hogy nyerek,azt én nem tartom derűlátónak(talán mert az egészségügyben máshogy élik meg ezt a fajta statisztikát)... Egyszóval,én nem fogok hisztizni,ha nézem,hogy a másik mit alkot.Tudjátok mit,a főzést vállalom!Lehet hogy hogy jobban jár mindenki.

    VálaszTörlés